Jesenné pomery na trnavskom realitnom trhu.

02.11.2009 23:37

    Príchodom PSA  ceny nehnuteľností na trnavskom realitnom trhu výrazne narástli. V roku 2006 bolo ešte možné kúpiť trojizbový byt za 1 600 000,-Sk a o rok neskôr už ledva stačilo  2 200 000,-Sk. Dnes sa majitelia bytov pokúšajú predmetný byt predať, tváriac sa, že idú s cenou dole za 70 000 Eur a to snáď majú len vymenené pôvodné okná za plastové.
    Dopyt po bytoch samozrejme je. Ponuka sa dostavila aj v podobe nových bytov. Veľké stavebné zámery sa začali realizovať pri dosť nízkej miere nezamestnanosti (2007 – 3,7%), ale dnes sa nezamestnanosť takmer zdvojnásobila ( 2009 – 6.3 %) a kupujúci sú neochotní zaplatiť „toľkú“ cenu a predávajúci sa rozhodli prešľapovať.
    Veľkú konkurenciu pre staré byty a častú alternatívu predstavujú aj nové bytové jednotky v Dolných Lovčiciach, Opoji, Zavare a iných blízkych obciach.
    V súčasnosti  sú priamo v Trnave len 4 obytné projekty s takmer 200 novými bytmi a ich ceny sa pohybujú od 1200 až 1600 Eur za 1m2.
    Z magistrátu sa plánovalo na juhozápade Trnavy, pri rieke Parná, postaviť megasídlisko Kočišské, ale z plánov sa ustúpilo pre nedostatok investorov a mesto sa rozhodlo počet plánovaných bytov znížiť, ambície rozčleniť na etapy a zamerať sa najmä na rodinné domy, po ktorých sa ukazuje zvýšený dopyt. Táto mestská štúdia počíta zhruba s 500 bytmi, ale najmä pozemkami pre individuálnu bytovú výstavbu za „rozumnú cenu“.
    V prípade starých bytov čaká Trnavu pokles, minimálne na úroveň roka 2006 a ceny nových stavieb, bytov aj domov by sa mohli udržať na súčasnej pozícii.
    Ďalšie nové byty sa plánujú stavať na Mikovíniho ulici, zhruba 250 bytov, vo výhľade sú aj nové projekty „za Tescom na Zátvore“ a prestavba starého cukrovaru na multifunkčný komplex.
    Pri komerčných realitách vyniká rozsiahle polyfunkčné centrum Parker Green pri obchvate mesta pri PSA, kde už mali začať stavať Íri hotel s obchodnými prevádzkami, postavil sa tu zatiaľ len Baumax. Okrem Maxu, malej Arkadie a menších obchodných galérií pri Tescu a Kauflande teda Trnava stále zažíva pôst v oblasti obchodných centier, neporovnateľný s boomom v Nitre, Trenčíne alebo Žiline. Dôvodom má byť blízkosť hlavného mesta: Trnavčan je po diaľnici za pol hodiny v bratislavskom Auparku, Avione alebo Poluse. Ich konkurencie sa pri uvažovaní o Trnave developeri najviac boja.
    V rovine konkrétnejších plánov je len logistika a skladové haly od HB Reavisu, J&T, taliansky Venti a belgická Extensa. Tiež sa načrtáva megaprojekt Autodrómu pri Ružindole, no proti nemu sa zdvihli protesty zo strany obyvateľov, ktorým sa nepozdáva zhoršenie životného prostredia a tak jeho osud závisí od konečného stanoviska mesta.

 

 

spracoval: Miloš KASAL